Hjemrejsen og efterrationalisering

- Tilbage til dagbog -

e
Tirsdag d. 5. september
Hjemrejsedag. Vi havde formiddagen i Stonetown og var et smut forbi de lokales marked hvor der blev solgt alt fra tøj og sko til frugt og krydderier. Det blev også til et sidste besøg på den herlige italienske restaurant for at spise frokost - og is.
Kl. 14 var der afgang mod havnen og kl. 16 sejlede vi mod Dar Es Salam. Jeg havde taget plads udenfor på soldækket - det var ingen god idé. Straks efter vi var ude af havnen og færgen satte farten op slog den første store bølge ind over os og efter et par stykker mere var jeg gennemblødt. Jeg fortrak indendørs og håbede at jeg kunne nå at tørre nogenlunde inden vi kom i land. Vi blev vippet godt på turen, og adskillige måtte ud og ofre dagens frokost til havguderne.
I Dar Es Salam kørte vi med bus til lufthavnen. De næste timers ventetid blev brugt på tax-free shopping, spisning og afslapning.
Kort før midnat lettede vi og jeg sov hele turen til Amsterdam, kun afbrudt af et par måltider.

Onsdag d. 6 september
Vi landede i Amsterdam efter planen. Efter at være kommet af flyet, tog vi afsked med de deltagere der skulle flyve til Billund. Derefter hastede vi mod vores eget fly til Kastrup - nu ville vi gerne det sidste stykke hjem. Undervejs gennem lufthavnen glemte jeg min pose med tax-free i en sikkerhedskontrol. Jeg opdagede det selvfølgelig først da vi var helt fremme ved gaten, så jeg måtte den lange vej tilbage - heldig vis var posen der stadig, så whiskyen kom med hjem i skabet.
En times flyvning mere og vi var i Kastrup. Rasmus, Lars og jeg, blev hentet af Lars's kæreste der kørte os til hjem til Lars. Vi fik noget at spise og fik udvekslet billeder inden jeg begav mig i tog hjem mod Århus - og festugen!

Efterrationalisering
Jeg havde inden turen store forventninger til de oplevelser jeg skulle have på denne tur - men åbenbart ikke store nok, for det var godt nok en fantastisk tur. En herlig gruppe rejsefæller og fantastisk turleder var med til at gøre det til en perfekt tur.
Inden turen havde jeg svært ved at finde ud af hvilken del jeg glædede mig mest til. Den ene dag var det dyrerne på savannen, den næste udfordringen på bjerget eller varmen og afslapning på stranden. Selvom alle 3 dele var helt fantastiske er jeg her efter turen dog ikke i tvivl om hvad der har gjort det dybeste indtryk på mig. Den overvældende følelse det var at nå toppen af Kilimanjaro er helt ubeskrivelig - det var en rus bedre end nogen rus man kan fremkalde kemisk. Men en så god rus giver også afhængighed - derfor er planerne for en tur til Mt. Elbrus næste sommer allerede i støbeskeen.