Program

Turen er arrangeret af rejseselskabet Topas Adventure Travel, der har specialiceret sig i oplevelsesrejser. Herunder kan du se turens program.

14. august 2006 - Vores gruppe samles
Vores lille gruppe samles hos Lars. Som opstart på turen får vi noget mad inden det forhåbentlig bliver til et par timers søvn. Vi skal tidligt op næste morgen da vi skal være i lufthavnen allerede kl. 3-4 stykker om morgenen.

15. august 2006 - Afrejse og ankomst til Tanzania
Vi rejser fra Kastrup tidligt om morgenen og ankommer til lufthavnen nær Kilimanjaro om aftenen.
Med bus kører vi straks til Moshi, hvor vi skal bo – ca. en times kørsel fra lufthavnen. Moshi er en lille by for foden af Kilimanjaro med afrikansk kultur og atmosfære. Her bor vi på et hyggeligt, familiedrevet hotel med udsigt til Kilimanjaro fra haven.

16. og 17. august 2006 - Klargøring til trekket og jungletur
Turlederen vil give en orientering om turens videre forløb – specielt en grundig beskrivelse af bestigningen af Kilimanjaro. Erfaringsmæssigt ved vi, at grundig forberedelse er en nødvendighed.
Der arrangeres i dag en vandretur til et nærliggende skovområde, hvor der er mange forskellige slags aber, bl.a. den sjældne sorte og hvide Colobus.
Moshi by er en oplevelse for sig og et spændende sted at gå på opdagelse. Blandt kræmmerne på det lokale marked eller i de små butikker, finder man mange spændende og lokale produkter.

18. august 2006 - Trekking til Machame Camp i 3100 m
Efter morgenmaden pakker vi de sidste ting og er nu klar til bestigningen af Kilimanjaro. Vi bliver kørt med bus til Machame Park Gate, hvorfra de næste seks dages vandring starter. Her vil vi også møde kokken og vore bærere.
Vi har nu ca. 5 timers vandring gennem den afrikanske regnskov til Machame Camp. Vi medbringer madpakker, som vi nyder i det grønne, inden vi når frem til campen, der ligger i en lysning i udkanten af regnskoven. Vi hjælper med at stille teltene op, mens kokken allerede er i gang med at lave te og forberede aftensmaden.

19. august 2006 - Shira camp i 3660 m
Dagen starter med et solidt morgenmåltid. Bærerne er allerede på vej, og vi følges med vores afrikan­ske guide og kok. Snart er vi ude af regnskoven, og det åbne, alpine terræn ligger foran os med flotte udsigter til Kiliman­jaro. Vi går langsomt – "pole pole", da vi nu er oppe i meget tynd luft, så der er tid til at nyde floraen og fuglelivet. Vi finder et hyggeligt sted i det grønne til frokosten, og sidst på efter­middagen når vi efter ca. 5 timers vandring dagens mål, Shira Camp.

20. august 2006 - Baranco camp i 3860 m
Hele formiddagen går vi opad mod en bjergkam, hvorfra der er en fantastisk flot udsigt til Kilimanjaros sne klædte top. Vi spiser frokost nær Arrow Glacer i 4350 m. I dag er det vigtigt at holde en lang frokostpause for at vænne sig til den tynde luft. De, der har lyst, kan gå op til Lava Tower i 4600 m og møde den øvrige del af selskabet igen nede ved Baranco Camp. Dagens etape byder på ca. 6 timers vandring. Den iltfattige luft har nok bidt sig fast i enkelte af os, så tempoet afhænger meget af den enkeltes tilstand.

21. august 2006 - Barafu Camp i 4600 m
I dag fortsætter vi først op over Baranco Wall en stigning på 250 m. Herefter går det snart lidt op og lidt ned til små vandløb. I Karanga-dalen møder vi kokken og bærerne. Efter en varm kop te og frokost fortsætter vi fra Karanga-dalen og op til Barafu Camp. På denne strækning er der intet vand, så alt vand til aftensmad og øvrigt drikkevand skal bæres op. Vegetationen er nu ved at forsvinde, og snart er vi oppe i det alpine landskab. Her er kun de nøgne, rå klipper, og landskabet er nærmest ørken­agtigt. Vi er fremme ved Barafu Camp sidst på efter­middagen efter ca. 7 timers vandring. I dag er der udsigt til både Mawenzi og Kilimanjaros tinder.

22. august 2006 - Uhuru Peak i 5895 m
Efter kun få timers søvn er vi klar til den store opstigning. Vi bevæger os langsomt opad mod Stella Point i 5745 m, hvor vi kommer op på kraterkanten af Kilimanjaro. Fra Stella Point er der kun en times vandring til Uhuru Peak i 5895m – Afrikas højeste punkt, som også kaldes "Roof‑top of Africa". Herfra belønnes vore anstrengelser med en fantastisk flot udsigt til isblå gletschere og kæmpemæssige snemasser – kun et stenkast fra ækvator. Der er ca. 7 - 8 timers vandring fra Barafu Camp op til Uhuru Peak.
Efter denne uforglemmelige oplevelse går vi tilbage til Barafu Camp, hvor et velfortjent hvil og brunch venter os. Efter at have spist fortsætter vi ned til Mweka Camp i 3100 m, hvor vi tilbringer vores sidste nat på bjerget. Vi er nu igen nede ved trægrænsen i lunere og mere iltrig luft. Fra Barafu Camp til Mweka Camp er der 3 - 4 timers vandring.

23. august 2006 - Fra Mweka Camp til Moshi via Mweka Parkgate
Vi fortsætter nedad gennem den tætte regnskov med mange eksotiske lyde fra både insekter og dyr. Sidst på formiddagen kommer vi ned til Parkgate, hvor vi spiser frokost og tager afsked med vores lokale hjælpere. Herfra bliver vi kørt med bus tilbage til hotellet i Moshi, hvor et varmt bad og måske en skummende Kilimanjaro Pilsner giver ro i sjælen til at fordøje de sidste dages strabadser.

24. august 2006 - Fridag og klargøring til safari
Efter nogle spændende og anstrengende dage på bjerget er dagen i dag afsat til afslapning og forberedelse af safarituren.

25. august 2006 - Lake Manyara National Park
Safarien starter med et besøg i Lake Manyara National Park, som ligger i bunden af den store Rift-dal. Langs Lake Manyaras bred findes over 350 fuglearter, og i perioder slår tusinder af flamingoer sig ned og danner et lyserødt bånd langs søen.
Lake Manyara er en flot og anderledes nationalpark. Her er der skov, krat og åbne græsarealer, hvor der er gode chancer for at se elefanter, flodheste, bøfler, giraffer, zebraer, antiloper og gazeller.
Vi overnatter i Mto Wa Mbu, hvor vi bor i telt på campingpladsen.

26. august 2006 - Til Serengeti National Park
Ad støvede grusveje kører vi ud over savannen mod Serengeti National Park. Undervejs passerer vi små Masailands­byer, hvor de stolte Masaifolk er et flot syn i deres farvestrålende tøj og udsmykning.
Serengeti er den mest berømte af alle Tanzanias nationalparker og har næsten samme areal som Danmark. Den består af en endeløs slette – dækket af græs. Her lever den største koncentration af vildt, der kan opleves noget sted på jorden.

27. august 2006 - Serengeti
Vi opholder os på Serengeti-sletten i dag. Vi bliver vækket ved daggry for at tage på safari, da mange dyr er mest aktive morgen og aften. Efter nogle timers safari vender vi tilbage til campen, hvor kokkene er i fuld gang med at lave morgenmad.
De mange planteædere som f.eks. gnuer, zebraer, gazeller, antiloper m.fl. gør Serengeti til et paradis for rovdyr – især løver og hyæner. Det er også muligt at se leopard og gepard. I Serengeti bor vi igen på campingmanér, så vi rigtigt kan fornemme naturen og ikke mindst den afrikanske nat med alle de fremmedartede lyde. Om aftenen kan vi nyde stilheden, der fra tid til anden afbrydes af en løves brøl eller en hyænes hylen.

28. august 2006 - Ngorongoro-krateret
Vi forlader Serengeti National Park i dag og kører til Ngorongoro-krateret. Fra kraterkanten er der udsigt ud over det 600 meter dybe krater med en diameter på 20 km. Ngorongoro‑krateret er en af Afrikas mest filmede natur­perler og bliver også kaldt "Edens Have".
Vi bruger det meste af dagen nede i krateret, hvor der er et mylder af dyr. Der lever omkring 30.000 større pattedyr i bunden af krateret. Tallet skifter med årstiderne, fordi dyrene vandrer ind og ud af krateret. I Ngorongoro er man næsten sikker på at se de fleste af Afrikas vilde dyr. Vi forlader krateret sidst på eftermiddagen og kører til Karatu, hvor vi har vores sidste camp på safarituren.

29. august 2006 - Fra campen i Karatu til Moshi
Efter nogle lange og oplevelsesrige dage ankommer vi til Moshi omkring frokost. Resten af dagen er til fri disposition.

30. august 2006 - Moshi til Zanzibar via Dar Es Salam
Vi tager med bus fra Moshi til Dar Es Salam – en dejlig tur gennem Tanzanias smukke landskaber, hvor vi passerer grønne bjerge, små landsbyer fulde af liv og kæmpestore sisalmarker.
Vi ankommer til Dar Es Salam sidst på eftermiddagen og tager direkte med hydrofoilbåd til Zanzibar. Zanzibar by er en gammel slaveopsamlingsby, der endnu bærer præg af de arabiske sultaner, som engang herskede her. Stonetown er med det gamle araberkvarter nok den største attraktion i Zanzibar by. I de smalle gader og gyder kan man opleve, hvordan livet går sin stille gang.  Her er basarer, værksteder og små butikker, hvor der sælges frugter, krydderier, parfumer, fisk m.m. Vi overnatter på et lille hyggeligt hotel i selve Stonetown.

31. august 2006 - Spicetour – krydderitur
Zanzibars hovedindtægtskilde er produktion af nelliker og andre kryd­derier. Store dele af Zanzibar er dækket af nelli­keplan­ta­ger. De, der har lyst, får mulighed for at komme på "spice‑tour" – krydderitur. Her får vi en forklaring på, hvordan man dyrker bl.a. vanille, muskat, peber, kaffe og la­kridsrod. På Zanzibar gror også mange eksotiske frugter, som vi ikke finder hjemme.

1. 2. og 3. - september 2006 Kendwa Beach
De bedste badestrande finder man på nordøen – helt oppe på spidsen af Zanzibar. Vi bor her i små bunga­lows ved Kendwa Beach. Det er et idyllisk sted med palmer, kridhvide sandstrande og det turkisblå hav. Her er mulig­hed for at snorkle, dykke fiske eller bare dase i strandkanten og lade livet glide forbi til bølgernes brus og palmernes susen.

4. september 2006 - Zanzibar by og Stonetown
Efter nogle dage med sol, vand og strand tager vi tilbage til Stonetown. Eftermiddagen tilrettelægges på egen hånd, så der er mulighed for at gøre de sidste indkøb. Om aftenen holder vi en fælles afskedsmiddag.

5. september 2006 - Fra Zanzibar til Danmark
Vi sejler fra Zanzibar tilbage til Dar Es Salam og herfra flyver vi tilbage til Danmark. Der vil sikkert være en del oplevelser, der skal fordøjes i flyet, efter en begivenhedsrig tur.

6. september 2006 - Ankomst til Danmark
Vi ankommer til Kastrup kort før middag. Hen under aften samles vores lille gruppe til en middag for at sige ordentlig farvel inden vi finder tilbage til hverdagen.